Eticheta în viaţa profesională

Un business care se respectă are oameni stilaţi

Seminarul se ţine cu grupe mici, ceea ce permite fiecărui cursant să participe la discuţiile legate de normele de comportament în mediul profesional.

Pe lângă codul de bune maniere, care se aplică peste tot, în business mai avem unele reguli suplimentare.

În special în relaţiile cu clienţii sau cu partenerii de afaceri vrem să transmitem anumite lucruri despre noi. Vrem să arătăm că merităm respect, că avem un anumit statut social, că prezentăm încredere. În unele situaţii vrem să se vadă profesionalismul şi seriozitatea, iar în altele, creativitatea şi flexibilitatea. Unii trebuie să arate neutralitate şi reţinere, alţii în schimb, putere, dinamism, forţă.

Aceste lucruri nu le spunem direct, ci le transmitem prin semnale. Modul nostru de comunicare verbală şi scrisă, limbajul corpului, manierele, aspectul şi vestimentaţia transmit semnale foarte clare. Dintre toate simbolurile, culoarea este comunicatorul cel mai puternic, pentru că produce stări de spirit, influenţează şi declanşează acţiuni.

De exemplu, niciun domn nu va dori să poarte o cravată în culori care transmit „sunt periculos”. Şi nici nu va vrea să-şi strice imaginea personală scoţându-şi sacoul în situaţii în care eticheta nu permite acest lucru. Dar dacă vrea să pară decent, neutru şi reţinut îşi va lua un costum gri.

La fel şi o doamnă – se va ridica de pe scaun atunci când trebuie, iar dacă face prezentări de produse clienţilor nu va vrea să pară plictisitoare combinând o fustă lungă dreaptă cu pantofi cu toc.

Imaginea personală în viaţa profesională ne reprezintă în primul rând pe noi înşine, dar în acelaşi timp ne reprezintă firma şi calitatea produsului sau serviciului pe care îl oferim.

Cui se adresează?

Fiind un curs plăcut şi practic se pretează foarte bine şi în activităţile de teambuilding ale firmelor.

Ce teme vom aborda?

 

Pentru înscriere vă rugăm să completaţi formularul de înscriere de pe site.

Pentru consiliere personală vă rugăm să solicitaţi o programare prin e-mail sau telefonic.

Se primesc diplome. Recomandare pentru tinerii care îşi încep activitatea profesională: participarea la cursul de etichetă business se poate menţiona şi în CV.

Trainer: Felicia Stângu, trainer acreditat ANC, experienţă în învăţământul preuniversitar, absolventă a cursului de protocol şi organizare, Bucureşti, 2009-2011

Cursul se ţine în sala din P-ţa Avram Iancu nr. 6, Timişoara (lângă Biblioteca Judeţeană Filiala Mehala). În cazul unui grup de participanţi din aceeaşi firmă, cursul se poate organiza şi în locaţia firmei respective.

Program curs: între orele 18:00 – 21:00.

Taxa de participare: 130 lei/ şedinţă (pentru un grup de 3 persoane 260 lei/grup)

 

 

 

Test de etichetă business (1 punct pentru fiecare întrebare)

1. S-a întrerupt conversaţia telefonică din motive tehnice. Cine sună din nou?

a) Cel care a fost sunat
b) Cel care a iniţiat primul apel
c) Nu contează cine. Unul din cei doi reia convorbirea.

2. Care enunţ este corect?

a) La strângerea mâinii bărbaţii şi femeile nu trebuie să se ridice în picioare
b) Persoana care salută prima trebuie să aştepte ca persoana salutată să-i întindă mâna
c) Neacceptarea strângerii mâinii nu este o insultă

3. Un bărbat face prezentările între soţia sa şi şeful său. Cum e corect să înceapă?

a) „Dle Popescu, permiteţi-mi să vi-o prezint pe soţia mea, Laura”
b) „Laura, vreau să ţi-l prezint pe dl Popescu, şeful meu”
c) „Dle Popescu, permiteţi-mi să o prezint pe soţia mea, doamna Ionescu”

4. La cămaşă în carouri nu foarte stridente ce cravată purtăm?

a) Nu purtăm cravată
b) Cravată cu model mărunt şi culori asortate
c) Cravată uni

5. Unde este de neconceput un salut al partenerilor de discuţie fără strânsul mâinii:

a) SUA
b) Germania
c) Anglia

6. Vorbim la telefon. În birou sunt mai multe persoane implicate în proiectul despre care vorbim şi vrem să punem telefonul pe speaker. Ce facem?

a) Îl punem pur şi simplu pe speaker, ca să audă toţi, şi vorbim în continuare
b) Anunţăm/întrebăm persoana cu care vorbim în legătură cu intenţia noastră şi spunem cine va mai auzi conversaţia
c) Doar anunţăm (după caz, întrebăm) persoana cu care vorbim că urmează să punem pe speaker

7. Care este varianta politicoasă, respectiv formală când vorbim despre cineva?

a) el
b) dumnealui
c) dânsul

8. Primiţi cartea de vizită a unui partener de afaceri. Ce faceţi cu ea?

a) O citiţi cu atenţie
b) O puneţi imediat în buzunar sau în poşetă
c) O daţi mai departe unui coleg

9. La ce distanţă stăm de partenerul nostru de discuţie?

a) la 1,5 m
b) la minim 2 m
c) la minim 0,5 m

10. La un eveniment (o invitaţie, o discuţie, o masă, etc.) este cald în încăpere. Bărbaţii au voie să-şi scoată sacoul din proprie iniţiativă?

a) Da
b) Nu
c) Doar dacă este extrem de cald

11. Aveţi un coleg nou din altă localitate sau un coleg venit în delegaţie căruia îi prezentaţi centrul oraşului şi zonele pietonale. Pe ce parte a colegului mergeţi?

a) În stânga colegului
b) În dreapta colegului
c) Nu contează, important este să-i arăt oraşul

12. În firma în care lucraţi conduceţi la etaj o clientă a firmei. În ce ordine vă plasaţi la urcarea treptelor dacă dvs. sunteţi bărbat?

a) Îi arătaţi drumul, deci mergeţi întotdeauna în faţă
b) Scara e destul de lată pentru amândoi, deci mergeţi în stânga ei
c) La urcare staţi în spatele clientei

13. Un partener de discuţie susţine ceva care e în mod incontestabil o mare prostie. Cum se cuvine să reacţionăm?

a) Pentru evitarea certurilor nu spunem nimic, îl lăsăm să creadă că are dreptate
b) Spunem ceva de genul: „După părerea mea lucrurile stau altfel ….”
c) Ne exprimăm părerea în mod deschis: „Asta e o prostie”

14. Un bărbat îmbrăcat în costum poate renunţa la curea?

a) Doar dacă pantalonul nu are găici
b) Da, dacă doreşte
c) Dacă nu are o curea care să se potrivească cu pantofii
15. Doamna Maria Ionescu ocupă funcţia de director. Atunci când ne adresăm în scris, care formulă de adresare ar trebui evitată?

a) Stimată Doamnă Directoare
b) Stimată Doamnă Director
c) Stimată Doamnă Director Maria Ionescu
16. Intraţi într-un restaurant împreună cu alte persoane pe care le-aţi invitat la masă. Chelnerul vă arată dvs. şi invitaţilor drumul către masa rezervată şi merge înainte.
Unde vă poziţionaţi dvs. în calitate de gazdă a evenimentului?

a) Mergeţi în faţă cu chelnerul
b) Vă amestecaţi printre invitaţi
c) Încheiaţi coloana

Răspunsuri corecte: 1b, 2b, 3a, 4c, 5b, 6b, 7b, 8a, 9c, 10b, 11a, 12c, 13b, 14a, 15a, 16c

0-3 puncte: Unde aţi trăit până acum? Oricum este un semn bun faptul că aţi parcurs testul şi vă interesează eticheta.

4-8 puncte: Probabil că n-aţi frecventat asemenea medii profesionale şi n-aveţi deloc experienţă. Profesional ar trebui să o luaţi progresiv pentru a nu vă afecta imaginea.

9-13 puncte: Vă descurcaţi bine, însă mai aveţi puţin de muncit. Pentru a avea succes deplin în carieră acordaţi atenţie detaliilor de etichetă pentru că ceilalţi le văd, chiar dacă nu spun nimic.

14-16 puncte: Vă descurcaţi de minune, sunteţi stăpân în orice situaţie şi faceţi faţă tuturor provocărilor. Sincere felicitări!